Kommentar: Svakt fra NRK om rederiskatteordningen
I et oppslag på NRK sammenstilles skatten fra et såkalt «gigantskip» med skatten en drosjesjåfør på kaien betaler. Samtidig rykker professor Ragnar Torvik ut på ny.
De fleste norskkontrollerte skip befinner seg langt fra hjemlandet.
Oppslaget på NRK fremstår ganske søkt. For å få oppmerksomhet rundt oppslaget sitt søker nemlig NRK å bygge en motsetning mellom den lille mann i gata og rike redere. Mellom skattebetaleren og nullskatteyteren. At Viking Supply Ships offshorefartøy Viking Loke blir til et «gigantskip» inngår i det samme retoriske skjemaet. Liten mot stor. Det gir klikk. Så får det kanskje heller stå sin prøve at Viking Loke slett ikke er et gigantskip.
Virkelige norske gigantskip seiler på verdenshavene og kommer aldri til Norge. Dette er store tank-, bulk- og bilskip, men NRK synes ikke å kjenne denne delen av Norge, eller vil ikke ta det med i betraktningen, … at vi er verdens femte største skipsfartsnasjon.
Ragnar Torvik må imidlertid kjenne til dette. Som leder av skatteutvalget, avla han en rapport allerede i desember 2022 med forslag om å fjerne ordningen med et eget skatteregime for rederiene.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum la umiddelbart forslaget i skuffen.
Sannsynligvis fordi han visste hvorfor vi i 1996 fikk et eget beskatningsregime for rederiene etter at skattereformen i 1992 hadde resultert i skatteregler for norske rederier som var i utakt med utlandet.
Sannsynligvis fordi han visste at verdien av rederier med hovedkontor i Norge gir stor verdiskaping i den landbaserte maritime klyngen med verft, leverandører og tjenesteytende bedrifter.
Sannsynligvis fordi han visste at å beskatte skip likt med virksomhet på land, ville ført til at rederiene og skipene forsvant ut av landet.
Som sagt; de aller fleste «gigantskipene» som eies av rederier innenfor den norske rederiskatteordningen befinner seg langt fra Norge. Det er enkelt gjort å kutte navlestrengen til hjemlandet dersom det skulle bli nødvendig. Og nødvendig blir det om skipene skal skattlegges likt med virksomhet på land og dermed helt ulikt internasjonale skatteregler for rederier.
Da taper man i konkurransen.
De internasjonale skattereglene for rederier tar hensyn til skipenes bevegelighet, men ikke bare. De tar også hensyn til at skipene har stor beredskaps- og totalforsvarsmessig verdi for den enkelte skipsfartsnasjon på lik linje med sjøfolkene som gjerne også er underlagt egne ordninger. Om Norge skulle si farvel til rederier, skip og sjøfolk, sier vi samtidig farvel til det som i andre verdenskrig var vårt desidert viktigste bidrag på alliert side.
NRK sitt oppslag fremstår altså søkt, ja egentlig virkelighetsfjernt, som en konstruksjon, og Ragnar Torvik sin argumentasjon fremstår teoretisk. Virkeligheten for den lille mannen i gaten er en annen. Uten norske skip til kai blir det færre turer for drosjene om det handler om mannskapsskifter eller annet, men langt viktigere er at uten en norsk skipsfartsnæring bortfaller titusentalls arbeidsplasser i den maritime klyngen. Dessuten blir vi svært sårbare i et nytt geopolitisk bilde.
Egentlig mener jeg at NRK er viktig for Norge i et medielandskap hvor kommersielle hensyn blir stadig mer førende, men denne gangen går statskanalen selv i oppmerksomhetsfellen.
En balansert tilnærming ville ha gitt et annet resultat. At folk flest fikk en faktisk forståelse for hvorfor rederiene har en egen skatteordning, men kanskje er slik journalistikk i dagens oppmerksomhetsøkonomi for mye å kreve selv fra NRK?
Kommentar v/ Sverre Meling, daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

