Maritim politikk i stormens øye
Maritimt Forum er en konsensusorganisasjon med mål om å fremme en maritim politikk alle er enige om vil være til beste for landet.
F.v. Karsten Sprenger, Kystrederiene, Bjørn Saltermark, Maritimt Forum Sør, Ellen Weidemann, Maritimt Forum Midt-Norge, Karoline Meidell, Sørlandet Rederiforening, Sverre Meling, Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland, Thomas Saxegaard, Rederiforbundet, Britt Giske Andersen, Maritimt Forum Nordvest, Roy Steffensen, Maritimt Forum for Stavangerregionen, Fride Solbakken, Maritimt Forum Nasjonalt, Tom Kleppestø, Maritimt Forum for Oslofjorden, Marthe Bergly Pettersen, Maritim karriere, Even Storheim, Maritime Bergen, og Endre Borgen Mæland, Norsk Sjøoffiserforbund.
Det blir ikke mindre givende når omgivelsbildet internasjonalt som nasjonalt er preget av uro, polarisering, fragmentering og uforutsigbarhet.
Geopolitikken
La oss ta det geopolitiske bildet først. Even Aas er styreleder i Maritimt Forum Nasjonalt. Han adresserte siste samling i Maritimt Forum bestående av så vel alle de regionale foraene som de riksdekkende maritime organisasjonene som samarbeider gjennom Maritimt Forum.
– Vi ser fem globale drivere; fra en regelbasert til en maktbasert verdensorden, strategisk rivalisering mellom to supermakter, forsvar og sikkerhet som kommer inn på alle områder, aldrende befolkning og teknologi med ikke minst kunstig intelligens, sa Aas.
Han vektla uavhengig av de store utfordringene som det er for Norge å tilpasse seg dette omgivelsbildet, at maritim næring har de beste forutsetningene som verdensledende både på havoverflaten og under.
– Norge er helt i tet hva angår så vel fremdriftsteknologi som automatisering, fjernstyring og undervannsteknologi, sa Even Aas.
Even Aas fremholdt betydningen av nordområdene.
Nasjonal politikk
Men omstillingsvilje og evne må til, og her kommer det nasjonale, politiske bildet inn. Fra at Arbeiderpartiet i forrige valgperiode, den gangen sammen med Senterpartiet, måtte finne frem til budsjettenighet i Stortinget med ett parti, altså SV, til nå å måtte komme til enighet med ikke mindre enn fire partier, Senterpartiet, MDG, Rødt og SV. Da kan mye skje på veien.
Lars Nehru Sand i NRK var invitert inn i samlingen for å gi en analyse av den politiske og parlamentariske situasjonen i Norge. Foruten å handle om mulige forhandlingsstrategier i Stortinget, kom analysen også til å rette søkelyset mot hvordan Arbeiderpartiet vant valget med utgangspunkt i støtte på Østlandet, men ikke på Vestlandet, urbane velgere i storbyene som gjerne stemmer til venstre for AP, og Høyres store valgnederlag. Dessuten påpekte Nehru Sand de store utfordringene Norge vil få i nær fremtid knyttet til en aldrene befolkning.
Sikkerhetspolitikken
– Vi har hatt en god samling. For Maritimt Forum handler det alltid om å sikre en maritim politikk som loser den maritime klyngen gjennom alle brottsjøer. Det har vi klart før, og det skal vi klare også nå selv om den parlamentariske situasjonen er uforutsigbar. Denne gangen fikk dessuten det beredskaps- og sikkerhetspolitiske særskilt oppmerksomhet. Vi er blant annet opptatt av å sikre gjenkjøpsavtaler i forhold til fregattkjøpet i Storbritannia. Disse må blant annet kobles til vårt eget design og bygging av 28 standardfartøyer hvor vårt konsept må bli en eksportvare, men da kreves at våre egne myndigheter får fortgang på prosessen slik at vi ikke blir akterutseilt. Storbritannia, som andre NATO-land, vil kjøpe standardfartøyer nå, ikke om flere år frem i tid, sier daglig leder Fride Solbakken.
“For Maritimt Forum handler det alltid om å sikre en maritim politikk som loser den maritime klyngen gjennom alle brottsjøer.”

