Maritim verdiskapingsrapport 2024 - Stavangerregionen

Stormaktsrivalisering, økt spenning i Midtøsten og krigen i Ukraina bidrar til stor usikkerhet og sårbarhet fremover. Men akkurat nå går det godt i maritim næring.

Maritim verdiskapingsrapport for 2024, som er utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra Maritimt Forum, viser at næringen omsetter for 608 mrd. kroner, har en verdiskaping på 211 mrd. og sysselsetter 88 600 kvinner og menn over hele landet.

- Det er svært gledelig at vi nå, for første gang siden oljeprisfallet i 2014, ser positiv lønnsomhet i alle maritime segmenter. Dette er bra for mange lokalsamfunn langs kysten, det er bra for hele landet og det setter oss i bedre stand til å øke farten i den grønne omstillingen, sier daglig leder i Maritimt Forum for Stavangerregionen, Fride Solbakken.

 

«Det er svært gledelig at vi nå, for første gang siden oljeprisfallet i 2014, ser positiv lønnsomhet i alle maritime segmenter. Det setter oss i bedre stand til å øke farten i den grønne omstillingen.»

Fride Solbakken, leder Maritimt Forum for Stavangerregionen
 

I Stavangerregionen omsetter næringen for litt over 75 mrd. kroner, har en verdiskaping på 30 mrd. og sysselsetter 13 000 kvinner og menn.

Verdiskapingen i den maritime klyngen har de siste tre årene økt markant. Det har også vært en økning i antall maritimt ansatte, og sysselsettingen er nå tilbake på nivået fra før koronapandemien.

- Den globale utviklingen bidrar til stor usikkerhet. Dette har vi lite kontroll på. Derfor er det desto viktigere at nasjonale maritime rammevilkår forbli forutsigbare og konkurransedyktige. Regjeringen kan gjøre en viktig forskjell ved å styrke nettolønnsordningen og sikre en konkurransedyktig rederiskatteordning, sier Solbakken.

Offshorerederier og riggselskaper

Norge har verdens nest største og mest avanserte offshoreflåte og har lenge vært i en ledende posisjon i dette segmentet. Denne rederigruppen består av skip som brukes til å frakte varer og utstyr til/fra oljeplattformer (PSV), til leting etter oljeforekomster (seismikk), til installasjon av oljeutstyr på havbunnen (subsea-konstruksjon) eller som støttefartøy i andre operasjoner relatert til operative funksjoner (AHTS).

Frem til 2014 var det omkring 60 norskkontrollerte rigger i flåten, men som følge av et kraftig fall i oljeprisen og økt kostnadsfokus hos olje- og gasselskapene sank etterspørselen, og med tiden også antall norske rigger i perioden etter.

Aktiviteten, og dermed omsetningen og verdiskapingen til offshorerederiene, har økt fra 2022 til 2023. Offshorerederiene har også opplevd en økning i antall ansatte. Omsetningen til riggselskapene i 2023 er ventet å ligge på omtrent samme nivå som i 2022, mens antall ansatte er lavere i 2023.

- Etter flere år med negative marginer for både offshorerederier og riggselskaper er det positivt å se at lønnsomheten nå er positiv, sier Solbakken.

Offshorerederier og riggselskaper:  Nøkkeltall for offshorerederier og riggselskaper, 2021, 2022 og 2023 (2023 estimert). Kilde: Menon Economics

Det går bedre for verftene

Nybyggingsverftene har siden oljeprisfallet i 2014 gjennomgått både utfordrende tider og storstilt omstilling. Men i 2023 opplevde verftene en sterk økning i ordreinngangen, noe som også har en påvirkning på verdiskapingen i 2024.

- At det går bedre for verftssegmentet er avgjørende for hele den norske maritime klyngen. Verftene våre er ikke bare en viktig del av vår nasjonale, sikkerhetspolitiske infrastruktur, de er også ofte en innovasjonsarena for ny, grønn teknologi, sier Solbakken, og fortsetter:

- Det som er viktig nå, er at regjeringen gjennom Langtidsplanen for forsvarssektoren setter i gang byggingen av standardiserte fartøyer ved norske verft. Sjøforsvaret trenger en bredere overflatestruktur, og eksport av slike fartøyer til allierte land vil bety ekstremt mye for fremtiden til verftene våre.

 

En av Norges viktigste eksportnæringer

Figur: Eksportinntekter og eksportandeler for de fire hovedgruppene i maritim næring i 2023 (estimert),. Kilde: Menon Economics 

Med et samlet eksportestimat i 2023 på omkring 320 milliarder kroner, er maritim næring Norges nest største bidragsyter til eksportinntekter.

- Det grønne skiftet vil gi oss store eksportmuligheter fremover, men for å lykkes må vi ha et godt hjemmemarked og et utstillingsvindu for grønn teknologi. Vi må rigge virkemiddelapparatet for raskere omstilling, og derfor er det viktig at lykkes i forhandlingene med regjeringen om et maritimt klimapartnerskap. De viktigste tiltakene regjeringen kan bidra med nå er et CO2-fond samt differansekontrakter, avslutter Solbakken.

 
 

Maritim verdiskapingsrapport for 2024:

  • Maritim verdiskapingsrapport 2024 er utarbeidet av Menon Economics på vegne av Maritimt Forum, februar 2024

 
Forrige
Forrige

Maritim Verdiskapingsrapport 2024 - Nordvest

Neste
Neste

Maritim klynge i stormens øye