Maritimt Forum med tydelig budskap i Stortingets budsjetthøringer: – God maritim politikk er god forsvarspolitikk

Maritimt Forum har deltatt i høringer hos finans-, energi- og miljø-, nærings- samt utenriks- og forsvarskomiteen i forbindelse med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Vi løftet frem fem hovedtemaer som er avgjørende for Norges maritime konkurransekraft og beredskap

1. Styrk rammevilkårene

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, sjømannsfradraget og rederiskatteordningen er de viktigste rammevilkårene for maritim næring. Maritimt Forum advarer mot at ordningen svekkes når taket ikke prisjusteres.

– En ordning som ikke prisjusteres, svekkes, og dette svekker både rekruttering, kompetanse og konkurranseevne. Taket bør fjernes for å sikre forutsigbarhet for hele næringen, sier Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum.

I høringen for utenriks- og forsvarskomiteen understreket Solbakken at disse ordningene også har en beredskapsdimensjon:

God norsk maritim politikk er god forsvarspolitikk. Norske skip med norsk flagg og norske sjøfolk er helt avgjørende for beredskap i krisetider.
— Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum

2. Bruk EU ETS-midler til grønn skipsfart

Når EUs kvotesystem (EU ETS) er fullt innfaset, vil norske rederier betale 2–3 milliarder kroner i avgifter til EU. Maritimt Forum ber om at staten oppretter en ordning som sikrer at midlene som tilbakeføres til Norge brukes til tiltak som reduserer klimagassutslipp fra norsk skipsfart.

– Vi må sørge for at disse pengene går til grønn omstilling i norsk maritim sektor, ellers får utenlandske bedrifter et konkurransefortrinn som norske bedrifter ikke har, sier Solbakken.

3. Stopp dobbeltbeskatning av CO₂-avgift

Skip over 5 000 BT som omfattes av både EU ETS og norsk CO₂-avgift rammes av urimelig dobbeltbeskatning. Stortinget vedtok i 2023 en kompensasjonsordning, men saken har stått fast i ESA i over to år.

– Norske rederier har hatt en betydelig konkurranseulempe sammenlignet med utenlandske skip. Vi ber Stortinget sikre at vedtaket fra 2023 iverksettes umiddelbart og at rederiene refunderes for mye betalt avgift, understreker Solbakken.

4. Forsvarsdimensjonen: Standardfartøy og industriell satsing

I høringen for utenriks- og forsvarskomiteen la Maritimt Forum stor vekt på behovet for å bygge standardiserte forsvarsfartøy i Norge.

– Den maritime næringen står klar med verdensledende kompetanse til å bygge og utruste nye standardiserte forsvarsfartøy. Dette vil gi store ringvirkninger langs hele norskekysten og styrke vår beredskap, sier Solbakken.

Hun advarer mot forsinkelser i anskaffelsesprosessen:

– Det er uheldig at Norge, snart seksten måneder etter Stortingets godkjenning av langtidsplanen, ikke har kommet lenger. Forsinkelsene skaper usikkerhet om eksportmulighetene og gjør det vanskelig å oppfylle gjenkjøpsavtalen med Storbritannia, sier hun

5. Ny helhetlig maritim strategi

Den siste helhetlige maritime strategien kom i 2015. Maritimt Forum etterlyser en oppdatert strategi som samler rammevilkår, grønn omstilling, utdanning, rekruttering og totalberedskap i én felles retning.

– Det er nå større behov enn noen gang for å samle politikkområder i én felles retning. En tydelig maritim strategi er avgjørende for å utnytte Norges naturgitte fortrinn og styrke vår rolle som en ledende maritim nasjon, sier Solbakken.

Forrige
Forrige

Tronds Marine Service kontraherer ny nedsenkbar lekter

Neste
Neste

Regjeringen står fast på nullutslippsmål: – Norge har mest å vinne på å lykkes