Regjeringen står fast på nullutslippsmål: – Norge har mest å vinne på å lykkes

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen møtte styret i Maritimt Forum og understreket at regjeringen vil fortsette å være ambisiøs i den grønne omstillingen.

Det er viktig å sette seg høye ambisjoner, selv om vi ikke alltid når dem fullt ut
— Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Han pekte på at mange land er skuffet over fremdriften i IMO, men at dette også viser at klimaambisjoner står høyt på agendaen internasjonalt.

  • Maritimt Forum består av 8 regionkontor og et nasjonalt kontor i Oslo. Dette styremøtet du leser om nå er styremøte i Maritimt Forum nasjonalt.

    Maritimt Forum er en politisk interesseorganisasjon som samler hele den maritime næringen fra verft og industri til rederi, forskning og utdanning - samt både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden. Maritimt Forum er en konsensusorganisasjon som er opprettet for å fremme de maritime sakene som er viktig for næringen som en helhet. Det gir oss en unik og svært viktig posisjon opp mot politikere og myndigheter.

    Om du vil bli medlem kan du finne din region her.

Nå må vi jobbe både faglig og politisk for å få flere land med på laget. Utgangspunktet er nullutslippsmålet, og få land har mer å tjene på at vi lykkes med klimakampen enn Norge
— Bjelland Eriksen

Han minnet om at tapt verdiskaping som følge av klimaendringer er anslått til rundt 50 000 milliarder kroner globalt. – Vi kan oppnå mye dersom land følger sine klimaforpliktelser. Vi ser at det kommer nullutslippsløsninger for mer krevende operasjoner, og den maritime klyngen leverer. Regjeringen kommer fortsatt til å være ambisiøs, med store bevilgninger til Enova nå og fremover, sa han.

Blant satsingene nevnte Eriksen utslippsfrie ferger, videreføring av hurtigbåtprogrammet og norsk engasjement i hvordan ETS-midler brukes. – Klimapolitikken må gå hånd i hånd med god konkurransepolitikk, understreket han.

Maritimt Forum: – Vi trenger et virkemiddelapparat som fungerer

Styret i Maritimt Forum la vekt på behovet for et virkemiddelapparat som bidrar til innovasjonskraft. Verftsindustrien står foran lavere aktivitet i årene som kommer, og det er viktig å sikre nye prosjekter som holder trykket oppe.

– Maritim omstilling kan bidra til å opprettholde aktiviteten, sammen med bygging av standardfartøy for Forsvaret og vedlikeholdsavtaler knyttet til fregattanskaffelsen, var budskapet.

Forumet fremhevet også:

  • Langsiktighet i virkemidler – satsinger avsluttes ofte for tidlig.

  • Stopp dobbeltbeskatning av CO₂-avgift

  • Behov for investering i infrastruktur og energieffektivisering.

  • Forlengelse av NOx-fondet.

  • Mer offensiv bruk av klimapartnerskapet.

– Den maritime klyngen har store ambisjoner, men mye arbeid gjenstår. Vi håper regjeringen vil bruke klimapartnerskapet mer aktivt fremover, sa styret.

  • I 2024 signerte regjeringen på et maritimt klimapartnerskap. Avtalen om et maritimt klimapartnerskap mellom regjeringen og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen, har som målsetningen er å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål - samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.

    Maritimt Forum har en sentral rolle i arbeidet med klimapartnerskapet. Vi er koordinator i forhandlingene på vegne av den maritime næringen. Les mer om avtalen her.

Forrige
Forrige

Maritimt Forum med tydelig budskap i Stortingets budsjetthøringer: – God maritim politikk er god forsvarspolitikk

Neste
Neste

Pernille Østensjø foreslås som nytt uavhengig styremedlem i KNOP