Mer verdt enn dette er ikke kysten for Støre
Dette skulle vi og også de over 500 bedriftene som har signert oppropet for Stadt Skipstunnel, veldig gjerne fått visst før valget, sier Elise Fiske, daglig leder for Maritimt Forum Nordvest.
At det er Stadt skipstunnel og sikkerhet og forutsigbarhet langs kysten som er det som skal ofres for å berge økonomien til Norge, synes vi er en svak unnskyldning, når statsministeren bruker det som argument i sitt intervju i Nrk.
At alt har blitt dyrere, rammer selvfølgelig alle prosjekt som drar ut i tid, og etter over 20 utredninger, så er det klart at prislappen bare har blitt større og større. En kan for eksempel se til Nasjonalteateret og Regjeringskvartalet, eller Follobanen.
All makt i denne sal
Heldigvis i dette tilfellet, så har vi nå en mindretallsregjering. Det vil si at all makt ligger nå i Stortinget. Det var også et unisont storting - foruten MDG, som i sin tid stemte for skipstunnelen.
Nå håper Maritimt Forum Nordvest at partiene på Stortinget står fast ved sine tidligere vedtak, og ser hvilken verdi det ligger i å knytte kysten sammen – for trygghet, verdiskaping og vekst i hele landet.
– Vi må kunne ha tillit til at prosjekter som er grundig utredet og politisk vedtatt faktisk blir gjennomført, sier Fiske.
Første syretest for Mørebenken
Stortingspolitikerne fra Møre og Romsdal har så vidt fått funnet frem til plassene sine i stortingssalen når nyheten om at regjeringen vil skrote Stad Skipstunnel kommer. Samtlige på Mørebenken har ytret at dette er et prosjekt de vil jobbe for, og dette kan bli den første testen på hvordan en samlet benk nå klarer å jobbe for regionen.
“Nå må Mørebenken sette standarden for hvordan de ønsker å jobbe for regionen sin gjennom stortingsperioden”