Napier kontraherer neste generasjons prosessfartøy

“Tauriko” skal bygges hos Freire i Vigo i Spania. Både fart og logistikk forbedres sammenlignet med tidligere fartøy.

Tauriko. Illustrasjon Salt Ship Design.

Maksfarten blir 18 knop, og fartøyet skal utstyres med et nytt lossesystem som samlet sett vil vesentlig effektivisere logistikk gjennom å minimere nødvendig tid i havn til losse og vaskeoperasjoner.

- Det nye designkonseptet muliggjør betydelige reduserte kostnader per kilo fisk slaktet innen segmentet for storskala oppdrett, heter det i et oppslag på Napiers nettsider.

Napier har utviklet designet sammen med kunden og Salt Ship Design.

Tauriko får kapasitet til å laste inn og bløgge 200 tonn laks i timen tilsvarende Napiers nyeste fartøy Tauroa og Tautiki. I tankene med nedkjølt sjøvann er det plass til rundt 750 tonn fisk under den lukkede transporten mellom merd og slakteri. Transporten skal gjennomføres i høyere hastighet enn noen gang tidligere.

- Napier sin flåte vil telle sju fartøy etter levering av Tauriko, og det vil bli behov for ca. 30 nye medarbeidere, skriver Napier.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Imenco Bauer 100 år

Neste
Neste

Ny strategi skal styrke den maritime næringen i Nordvest