Ny rogalandsbenk - flere sterke maritime stemmer

Etter stortingsvalget i september fikk Rogaland en ny og spennende benk med både ferske og erfarne politikere. Det nye Stortinget konstituerte seg i oktober, og representantene har nå funnet plass i sine respektive komiteer og fått tildelt arbeidsoppgaver.

Denne perioden byr på en god spredning i hvilke komiteer Rogalands representanter er fordelt på.

For oss i Maritimt Forum for Stavangerregionen er det gledelig å se hele tre rogalendinger i næringskomiteen, tre i energi- og miljøkomiteen, samt én i finans- og én i utdanningskomiteen – komiteer som ofte behandler saker av stor betydning for maritime næringer.

Vi har tatt en prat med fire av dem:
Kristoffer Sivertsen (Frp) og Aleksander Stokkebø (H) i energi- og miljøkomiteen, Geir Pollestad (Sp) i næringskomiteen, og Mímir Kristjánsson (R) i finanskomiteen.

Som tidligere landbruksminister og mangeårig leder av næringskomiteen, er Geir Pollestad den mest erfarne av de fire.

Næringskomiteen er spennende og viktig, og har et mangfold av saker med ansvar for alt fra jordbruk til romfart. Maritim næring er en bærebjelke for Rogaland, og sterkt påvirket av rammevilkårene vi vedtar. Det gir meg en god plattform til å påvirke både samferdsel, skatt og utdanning
— Geir Pollestad (Sp)

Pollestad sier videre at balansen mellom å sikre norske sjøfolk og annen norsk arbeidskraft på den ene siden, og næringens globale konkurransekraft på den andre siden, blir viktig for han. Han mener at den største utfordringen til maritime næringer er svingningen i olje- og gassnæringen.

Kristoffer Sivertsen (Frp) blir den nye benkelederen, etter at Frp ble største parti i Rogaland, og han blir å finne i energi- og miljøkomiteen.

Rogalandsbenken samlet på den høytidelige åpningen av det 170.storting, lørdag 11.oktober.

Som rogalending er dette den desidert viktigste komiteen, og for meg er det spennende å være med på å utforme Norges olje- og gasspolitikk. Når du kommer et steinkast fra Jåttåvågen så har du fått oljå inn med morsmelken
— Kristoffer Sivertsen (Frp)

Sivertsen er videre tydelig på at både olje-, gass- og verftsindustrien står foran en krevende tid med forventet lavere aktivitet. Han mener løsningen ligger i økt letevirksomhet, særlig i Barentshavet, som kan utløse ny infrastruktur og flere oppdrag i leverandørindustrien. Samtidig understreker han behovet for stabile rammevilkår, videreføring av nettolønnsordningen og en mer forutsigbar olje- og gasspolitikk som ikke avgjøres fra budsjett til budsjett.

Forutsigbarhet er også det viktigste for Høyre sin nye mann i energi- og miljøkomiteen, Aleksander Stokkebø, også han fra Stavanger.

Det aller viktigste er å sørge for stabile rammevilkår og forutsigbarhet for maritim næring. Blir det usikkerhet knyttet til skatter, avgifter og regelverk, vanskeliggjør det de langsiktige satsningene og den grønne omstillingen.

Dessuten må vi sørge for at Norge fortsatt er attraktivt som flaggstat. Høyre er bekymret for konsekvensene av endringene i allmenngjøringsloven, som Støre-regjeringen presset gjennom i vår. Det kan på sikt svekke vår konkurransekraft
— Aleksander Stokkebø (H)

Som Rødt sitt medlem i finanskomiteen blir Mímir Kristjánsson sentral i forhandlingene om neste års statsbudsjett, etter at regjeringen Støre i de neste årene trenger flertall sammen med både Sp, SV, MDG og Rødt.

Han gleder seg til å være med i forhandlinger, og til å være der de store budsjettavgjørelsene tas. Av store saker mener han at det blir viktigst for Rødt å sikre nok oppdrag på verftene langs vestlandskysten.

Det handler blant annet om å «hente hjem» oppdrag som bygges på utenlandske verft. Også satser vi altfor lite på maritim infrastruktur. Verftene og leverandørindustrien må få flere bein å stå på.

En hjertesak for meg er også å sikre erstatning for Kielland-ofrene og oljepionerene. Norge har generelt en stygg historikk når det kommer til å ta vare på havets arbeidsfolk
— Mímir Kristjánsson (R)

Med flere ulike partier i de nøkkelkomiteen ligger alt til rette for både bredt samarbeid, ulike flertall og friske debatter.

Stokkebø (H) vil fokusere på stabile rammevilkår som sikrer grønn vekst og utslippskutt også for maritime næringer, ha høy aktivitet og flytte gods fra vei til sjø. Sivertsen (Frp) vil ha mer leting, færre klimakrav og styrket nettolønnsordning. Kristjansson (R) vil sikre oppdrag til kystens verft og har et bankende hjerte for havets arbeidsfolk, mens Pollestad (Sp) lover kamp mot sentralisering, kamp for norske sjøfolk og for olje- og gassnæringens rammevilkår.

En ting er sikkert. Det blir sterke og mangfoldige maritime stemmer fra Rogaland, som det blir spennende å følge!

 
Neste
Neste

DeepOcean er prosjekteier i banebrytende olje- og gassrørledningsprosjekt