Pilot: Fra fangst til permanent lagring
Haugaland Næringspark er i gang med en pilot gjennom Grønt Skipsfartsprogram. Piloten kan få stor betydning for rederiene.
Deltakerne på oppstartsmøtet. Karoline Sjøen Andersen t.v. for Bjarte Børtveit (i blå skjorte). Foto Haugaland Næringspark.
Den maritime industrien utforsker aktivt karbonfangst om bord (OCC) som en mulig løsning for å redusere klimagassutslipp fra skipsfart, men mangelen på infrastruktur på land og mekanismer for effektiv lossing og overføring av fanget CO₂ fra skip til permanente lagringssteder, er kritiske barrierer.
- Per i dag finnes det ingen etablerte mottakspunkter for OCC i havner, og de regulatoriske og kommersielle rammeverkene for kreditering av fanget CO₂ er fortsatt usikre, skriver Grønt Skipsfartsprogram på sine nettsider.
Karoline Sjøen Andersen er engasjert av Haugaland Næringspark.
- OCC kan være et verktøy for å redusere utslipp i den norske flåten uten at man er avhengig av å få tak i nye drivstoff. Dersom man kan kobles til en verdikjede for CO2-håndtering etablert for norsk industri, vil det være vinn-vinn. Man kan også tenke seg en framtid der noen skip med OCC også går på biodrivstoff. Dette vil gi dem negative utslipp og salgbare kvoter, sier hun.
Piloten skal altså undersøke hvordan CO₂ fanget om bord i skip kan kobles til verdikjeder for CO₂-håndtering på land.
- Det kan skje med utgangspunkt i Horisont Energis planlagte injeksjonsterminal i Haugaland Næringspark, forklarer Bjarte Børtveit, teknisk forretningutvikler i Haugaland Næringspark.
Han ønsket prosjektpartnere og andre velkommen til oppstartsmøte med informasjon, diskusjon om arbeidspakker og omvisning i Haugaland Næringspark. Under omvisningen i Haugaland Næringspark presenterte blant annet Horisont Energi den planlagte injeksjonsterminalen.
- Den er designet blant annet med flesibilitet for å ta i mot ulike skipsstørrelser, sa Rune Halseid.
Befaring i Haugaland Næringspark med Bjarte Børtveit. Foto SMe.
(Tekst SMe)

