Pluss og minus i budsjettavtalen

Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt har blitt enige om en budsjettavtale. Den innholder både noe positivt og noe negativt for maritim næring.

Til tross for avtale med SP og Rødt har ikke regjeringen noe flertall i Stortinget for budsjettet sitt.

- Først av alt må det sies at de avgjørende maritime rammebetingelsene ligger fast, slik som ikke minst rederiskatten og tilskuddsordningen for sysselsettingen av sjøfolk, og dette er veldig bra og viktig. Så ser vi ellers to positive saker i budsjettavtalen for vår næring. Den ene er at regjeringen skal utrede en kompensasjonsordning for CO2-avgiften og eventuelt andre tiltak som ivaretar norsk innenriks sjøfarts konkurranseevne i forhold til utenlandske aktører, og så komme tilbake til Stortinget seinest i forbindelse med statsbudsjettet for 2027. Den andre er at sjøfolkfradraget skal lønnsjusteres til 86.300 kroner. På den annen side ser vi også to negative saker. Den ene er at det ikke skal utlyses en første konsesjonsrunde for havbunnsmineraler i inneværende stortingsperiode. Den andre er at bevilgningen til Norwegian Energy Partners (Norwep) nulles ut, sier daglig leder i Maritimt Forum, Fride Solbakken.

Hun understreker at saken om havbunnsmineraler mest av alt handler om kunnskapsinnhenting.

- Hva angår Norwep mener vi at organisasjonen har arbeidet godt for å fremme norsk teknologi og løsninger i internasjonale energimarkeder for havvind, vannkraft, hydrogen og CCS. At hele bevilgningen kuttes ut kan medføre at Norwep må legges ned noe som vil ramme mange maritime bedrifter, sier Solbakken.

Det er en uoversiktelig situasjon som har oppstått i og med at det er fremforhandlet en budsjettavtale som ikke har flertall på Stortinget.

- Vi vil følge godt med og gi våre innspill fortløpende, avslutter Fride Solbakken.

Forrige
Forrige

Marin Elektro vokser

Neste
Neste

Ambassadørpris til Atea og Maritimt Forum