Prosjekt 1.100 maritime læreplasser

De maritime opplæringskontorene i Norge har en målsetting om å øke antallet læreplasser fra 1.000 til 1.100. – Jeg er blitt ansatt blant annet for å bidra til dette, sier Joke Katrina Benthien.

Joke Katrina Benthien og Inge Jarl Auestad i Maritim Opplæring Sørvest.

Hun er ny rekrutteringskonsulent hos Maritim Opplæring Sørvest (se egen sak).

- Dette er et prosjekt, eller en målsetting om du vil, som vi formulerte under Maritim Uke i Haugesund i september sammen med Rederiforbundet, Kystrederiene og NHO Sjøfart, føyer Inge Jarl Auestad til. Han leder Maritim Opplæring Sørvest, et opplæringskontor med 50 medlemsrederier fra Sognefjorden i nord til Kristiansand i sør.

Bakgrunnen for prosjekt 1.100 er at rekrutteringen til maritim videregående utdanning har vært veldig vellykket.

– Den har vært så vellykket at fylkeskommunene i Norge har økt antallet skoleplasser. I vårt område har Rogaland økt med 15 plasser, mens Vestland har økt med 30. I hele landet er antallet økt med 110 skoleplasser, smiler Benthien.

Prosjektet har fått egen logo.

Dette betyr på den annen side at det også må skaffes flere læreplasser.

– Vi vet at Sjøforsvaret ser på muligheten for å ta inn flere maritime lærlinger. Samtidig håper vi rederiene vil vurdere å øke inntaket. Dersom hvert enkelt rederi tar en lærling ekstra, er vi allerede i mål, smiler Auestad.

På Sør-Vestlandet har alle som kom direkte fra skole i vår, fått læreplass. På landsbasis er det en liten venteliste.

– Når det til neste år kommer enda flere ut, må vi i mellomtiden derfor arbeide hardt for å sikre dem læreplasser, slår Joke Katrina Benthien fast.

Mulighetene for økt inntak i Sjøforsvaret og i rederiene er allerede nevnt.

– Vi vet at både Sjøforsvaret og rederiene trenger flere folk. Førstnevnte handler om styrket forsvarsevne, mens rederiene signalisere ønske om å vokse. Samtidig vil jeg rette oppmerksomheten mot læretilskuddet. Dette har nær stått stille de siste par årene, men det ville ha lettet arbeidet med å skaffe flere læreplasser at tilskuddet ble økt, eller i alle fall inflasjonsjustert. Dernest tenker jeg at den maritime næringen skal vurdere delt læretid på sjø og land. Vi har tidligere sett at slik deling gir godt læreutbytte, avslutter Inge Jarl Auestad.

 
Vi vet at både Sjøforsvaret og rederiene trenger flere folk.
— Inge Jarl Auestad
Forrige
Forrige

Ny strategi skal styrke den maritime næringen i Nordvest

Neste
Neste

Maritim frokost for stortingspolitikerne