Rockestjernen i havne-Norge

Stina Ekrene Ytreland ville aldri sagt noe slik som overskriften antyder om seg selv. Hun snakker om Karmsund Havn. For den nye direktøren for havneutvikling er nemlig Karmsund Havn som en rockestjerne i havne-Norge.

Stina Ekrene Ytreland i kjente og kjære omgivelser i containerhavnen på Husøy. Foto SMe.

– I alle fall oppleves det litt slik når vi er ute på konferanser. Folk legger merke til oss, sier Ekrene Ytreland.

Direktør for havneutvikling

Hun kom til en stilling som forretningsutvikler i Karmsund Havn for halvannet år siden. Fra den 1. mai i år har hun altså tittelen direktør for havneutvikling og sitter som sådan i ledergruppen. En kometkarriere med andre ord, men 34-åringen har like fullt ti samfulle år bak seg i Biomar på Husøy hvor hun jobbet med logistikk før hun kom til Karmsund Havn.

– Etter første dagen hos Biomar var jeg veldig usikker på om dette kom til å bli min fremtid, men slik ble det. Jeg ble forelsket i containere. Å forlate Biomar var veldig vanskelig, men jeg følte at jeg måtte komme meg videre, smiler Stina Ekrene Ytreland.

– Stopp en halv! Forelsket i containere, går det an?

– Logistikkarbeidet hos Biomar var kjempespennende. Og jeg lærte hvor anvendelig containeren er med hensyn til lasthåndtering. Dessuten kunne jeg se over på aktiviteten i containerhavnen til Karmsund Havn på Husøy. Den har utviklet seg voldsomt over årene. Det var noe med Karmsund Havn som trakk. All aktiviteten. Fremdriften.

Container oppstilt i containerhavnen på Husøy. Foto SMe.

Fra et høyt aktivtetsnivå til et enda høyere

I 2024 nådde Karmsund havn en topp med 49.500 containere over kai på Husøy, men havnen er mye mer enn containere. Totalt godsomslag nådde hele 1,4 millioner tonn i fjor, noe som gjør Karmsund Havn til den største havnen på Vestlandet målt i godsomslag. Og det stopper ikke her. Hver dag anløper lektere med masser fra Rogfast-prosjektet som brukes i utviklingen av 100 dekar sjønært areal med tilhørende kaier. Dessuten vil 450.000 cruiseturister i løpet av inneværende år gå i land på Garpeskjær, og aktiviteten på Killingøy er høy med blant annet mobiliseringer til operasjoner offshore. I tillegg kommer en fremtidig satsing på havvind med mulige nye havnefasiliteter for dette formålet som en forlengelse av Hydros industriarealer på Håvik.

– Så vil jeg trekke frem fiskerihavnen i Langevåg på Bømlo. En del av jobben min vil være å utvikle denne. Det er rett og slett herlig å samarbeide med fiskere og gründere på Bømlo om utviklingen av fiskerhavnen. De er så på, så dynamiske.

 
Det er rett og slett herlig å samarbeide med fiskere og gründere på Bømlo om utviklingen av fiskerhavnen. De er så på, så dynamiske.
— Stina Ekrene Ytreland
 

Stina Ekrene Ytreland står overfor store oppgaver i Karmsund Havn. Hun trenger selv å være på. Være dynamisk. Tross alt skal hun være med å ta havnen fra et allerede høyt nivå til et enda høyere.

Fiskerihavnen i Langevåg.

Last fra veg til sjø

– Ja, det har skjedd mye i Karmsund Havn gjennom de siste tiårene, men mye mer kan skje. I Biomar så jeg hvordan sjøtransporten ofte var bedre for selskapet enn transport på veg. Også i Karmsund Havn ligger det et potensiale for bedre tilrettelegging for enda mer transport på sjø. Vi må utvikle bak-arealene våre for å sikre mer last over kai. Da tenker jeg ikke bare på lagringskapasitet, men også på produksjon. Jeg opplever ellers meg selv litt som en arbeidshest, og jeg liker å sette meg inn i nye prosjekter, smiler hun.

– En rockestjerne i havne-Norge altså?

– Nei, som sagt er det en betegnelse som passer på hele Karmsund Havn, ikke meg alene. Ja, jeg opplever at mange ser til oss for å lære, men da dreier det seg om laget. At vi får til ting sammen.

Karmsund Havn har så visst vekstambisjoner og store mål.

– Ja, du har rett. Målsettingene våre er ambisiøse, og disse støtter alle opp om her hos oss, slår Stina Ekrene Ytreland fast.

Rockestjerne i havne-Norge, altså! Var det Bruce Springsteen vi så passere der på kaikanten?

Stina Ekrene Ytreland i havnevakta på Husøy.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Omega Subsea har inngått stor kontrakt med Kystdesign

Neste
Neste

Kan Pilar 2 ødelegge for rederiskatteordningen?