Virkemiddelapparatet må være fleksibelt nok til at vi når målene
Tommy Walaunet (CEO Island Offshore) og Elise Fiske (daglig leder i Maritimt Forum Nordvest)
En verden i endring og ei næring i omstilling. Vi har vært på medlemsbesøk hos Island Offshore, og kan melde om at der står de like stødig uansett.
Fremst i skoa i verdenssammenheng hva gjelder det grønne skiftet og omstilling - der finner du maritim næring og vår egen klynge her hjemme. Men den posisjonen er ikke urokkelig eller udødelig, og skal vi fortsette å gripe den krever det et virkemiddelapparat som er fleksibelt nok til å bli med på den pågående energieffektiviseringen, like fullt som de fremtidige nullutslipps-prosjektene.
“Det beste og mest effektive scenarioet er en verden der politikeren satt det overordnede målet, og lot det være opp til næringa å finne veien til målet. ”
-
Om rederiet: Island Offshore har 18 fartøy, og 2 nybygg på gang. Rederiet driver innen en rekke segmenter - blant annet ordinær PSV-virksomhet og ankerhåndtering, men også avansert og svært spennende brønnintervensjon, brønnstimulering og subsea, samt at de er innom havvindsegmentet med walk-to-work fartøy.
- En tutti-frutti-flåte, rett ogslett, smiler Walaunet.
Norske rederier går foran i det grønne skiftet. De utvikler og tar i bruk nye løsninger som alternative drivstoff, hybridteknologi, ruteoptimalisering, elektrifisering og moderne seil. Disse prosjektene hadde ikke vært mulig uten myndighetenes støtte og tilrettelegging.
Men for å fremskynde miljøforbedringer og utslippskutt trenger vi et virkemiddelapparat som er mer treffsikkert og fleksibelt. Næringen må få handlingsrom til å finne egne løsninger innenfor de overordnede målene. Virkemiddelapparatet må ikke bare støtte nyskaping, men også oppskalering av gode løsninger.
Veien til de store teknologiske gjennombruddene går gjennom mange små steg. Stegvis energieffektivisering er nøkkelen til å oppnå både raske utslippskutt og varige endringer.
“Innovasjonskraften ligger i klyngen selv, det er det viktig at man husker i politiske diskusjoner. Så skal vi fortsette arbeidet med å bistå politikerne med å finne de riktige virkemidlene. ”
Foto: Island Offshore
Kompetanse, kompetanse, kompetanse
Ikke en dag går forbi uten at noen klør seg i hodet på hvordan man skal løse bemanningssituasjonen i næringa fremover. Walaunet lurte på om vi hadde noe konkret nytt å fortelle om skips-elektrikeren, og her hadde vi faktisk nyheter å komme med.
Maritimt Forum Nordvest har tatt rollen som koordinator og prosjektleder i samarbeidsprosjektet Norsk maritim kompetanseberedskap (NMKB).
Prosjektleder Britt Giske Andersen forteller at NMKB har kartlagt ledig studiekapasitet. Denne kartleggingen førte ikke bare til ny innsikt – den resulterte i konkret handling fra politikerne i kompetanse- og næringsutvalget i fylket. Resultatet ble:
Skipselektrikerfaget på Borgund VGS fikk en klasse til
Matroslinja ved Ålesund VGS fikk en klasse til
24 nye studieplasser på dekksoffiser ved Fagskolen i Møre og Romsdal
“Det viser seg at samarbeid virker”
Vi vil takke Island Offshore for et hyggelig besøk. Vi blir faktisk aldri bedre enn medlemsbedriftene gjør oss.
Les flere nyheter fra Maritimt Forum Nordvest: