Sier nei til særnorske krav
I sitt innlegg på Haugesundkonferansen under Maritim Uke problematiserte adm. dir. i Simon Møkster Shipping, Anne Jorunn Møkster, mulige særnorske krav til lav- og nullutslipp i offshoreflåten samtidig som hun pekte på de store mulighetene karbonfangst på skip gir.
Anne Jorunn Møkster på Haugesundkonferansen.
Høringsfristen for Miljødirektoratets forslag nærmer seg. Den er satt til den 3. oktober.
Særnorske krav
I høringsnotatet legges det opp til 40 prosent utslippskutt frem til 2040. Samtidig har allerede norsk skipsfart blitt en del av EUs kvotehandelssystem, EU-regler for overgang til alternative drivstoff er snart innført, og FN (IMO) er i ferd med å vedta langt mer ambisiøse utslippsregler for verdens skipsfart.
- Et særnorsk krav vil overlappe med disse regelverkene og skape unødvendige kostnader og byråkrati samtidig som det trolig vil være uten noen særlig gevinst for klimaet, sa Møkster.
Karbonfangst på skip
Hun trakk samtidig frem de store mulighetene karbonfangst på fartøyer gir og viste til Solvang ASA sitt prosjekt med karbonfangst om bord i den 18.000 dødvekttonn store gasstankeren Clipper Eris.
– Her benyttes eksiserende drivstoff. Det reduserer risikoen rundt tilgang og pris sammenlignet med for eksempel hydrogen, ammoniakk og metanol. Karbonfangst er det enkleste, rimeligste og sikreste klimavennlige tiltaket, og det kan implementeres i dag, sa Møkster.
Likevel er det noen utfordringer med karbonfangst i offshoreflåten.
Verdikjede
– Vi må bygge en verdikjede for fangst, transport og lagring av CO2 som gjør dette økonomisk mulig for de mindre utslippene, som for eksempel fra et offshoreskip, ikke bare fra store, industrielle utslipp, slo Anne Jorunn Møkster fast.
“Vi må bygge en verdikjede for fangst, transport og lagring av CO2.”