Er det nordiske transportsystemet rustet for utfordringer i Østersjøen?

Det var kystdirektør Einar Vik Arset som stilte det retoriske spørsmålet på Haugesundkonferansen. Noe av svaret han gav handlet om intermodalitet.

Kystdirektør Einar Vik Arset. T.h. Sjef Sjøforsvaret, Oliver Berdal. Foto Sjøfartsdirektoratet/Grethe Nygaard.

- I stort har sjøtransporten i Norge få kapasitetsutfordringer i en normalsituasjon, men med Østersjøen stengt for trafikk i en krise- eller krigssituasjon, har vi og Norden en utfordringen, sa kystdirektøren.

Han viste til at hovedandelen av all import og eksport til Norge skjer over havnene og ved en mulig stengning av Østersjøen vil størrelsen på denne trafikken øke betraktelig.

- I likhet med Norge går om lag 90 prosent av godsmengdene til og fra Finland og Sverige sjøveien. Selv med et scenario der havnene i Gøteborg-området er tilgjengelig, skal om lag 200 millioner tonn gods finne andre veier til våre to allierte naboland i øst i en krise- eller krigssituasjon, sa Einar Vik Arset.

Et mottak av alliert personell og utstyr kommer i tillegg. Alt dette betyr en betydelig belastning på transportinfrastrukturer, det vil si farleder, havner, tilknytningsveier og jenbane.

- Vi ser at våre naboland rigger seg for økt motstandskraft f.eks ved at Finland ønsker å forsere brobygging mellom Vasa og Umeå, tilføyde Kystdirektøren.

Han viste til at transportetatene ikke må gå med skylapper, men tenke intermodalitet.

- Dessuten må neste Nasjonal Transportplan samsvare med Langstidsplanen for Forsvaret, sa Einar Vik Arset.

Neste
Neste

Kommentar: Store utfordringer for Norge som transittland i krise og krig