Nor-Shipping: Mulighetenes og mangfoldets marked

Nor-Shipping samler den nasjonale og internasjonale maritime næringen i Oslo. Verdens femte største skipsfartsnasjon målt i verdi av flåten bød på mer enn bare stål.

“The Nor-Shipping band”. Foto SMe.

Nor-Shipping gikk av stabelen i forrige uke. De aller fleste utstillerne var leverandører, det være seg verft i Korea, Nederland, Spania og Norge, utstyrsleverandører fra enda flere land og selvsagt tjenesteytere. Rederienes besøkende går mest rundt på alle utstillingene, deltar på konferanser, eller har møter rundt om i hovedstaden.

Flere land har egne paviljonger på Nor-Shipping. Her skipsbyggernasjonen Korea. Foto SMe.

Royal Bodewes i Nederland bygger tre skip for Aasen Shipping i Mosterhamn og fire skip for Hagland Shipping i Haugesund. Begge rederiene har bygget hos Bodewes også tidligere. Her er verftes forretningsutvikler Gerhard Drenth (t.h.) sammen med Frank Hendrikse fra Hagland Shipping / Hagland Guppen. Foto SMe.

Vi noterte oss disse utstillerne fra Haugalandet og Sunnhordland:

  • Atea

  • Bømlo Skipservice

  • Breeze Ship Design

  • Fitjar Mekaniske Verksted

  • Hatteland Technology

  • Karmøy Winch

  • LOS Marine

  • Marine Aluminium

  • Maritime CleanTech

  • Marlink

  • Sjøfartsdirektoratet

  • Salt Ship Design

  • SEAM

  • Smart Automation

Salgssjef Håkon Tulloch var blant dem som representerte Smart Automation. Foto SMe.

  • Storm & Bull Shipping

  • Sustainable Energy

  • The Switch

  • Tronds Marine Service

  • UniSea

  • Uptime International

  • Viking Life-Saving Equipment

  • Wärtsilä

  • Westcon

Maritimt Forum har et eget toppledermøte under Nor-Shipping. Dette møtet er omtalt i en egen sak. Dessuten tilbyr Maritimt Forum alle stortingskandidater med mulighet for et sete på Løvebakken omvisning rundt om på messeområdet for å møte lokale bedrifter. Om ikke Sjøfartsdirektoratet faller inn under sistnevnte kategori, så møtte i alle fall FrP sin andrekandidat i Rogaland, Pål Morten Borgli, sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim så vel som Kristine Edvinson og Torfinn Gaupås fra Karmsund Havn på Sjøfartsdirektoratets utstilling. Ellers stakk Borgli innom Storm & Bull Shipping, SEAM og Marine Aluminium før han måtte nå flyet tilbake til Sandnes.

F.v. Sverre Meling, Maritimt Forum, Pål Morten Borgli, Fremskrittspartiet, Kristine Edvinson, Karmsund Havn, Torfinn Gaupås, Karmsund Havn og Alf Tore Sørheim, Sjøfartsdirektoratet. Foto Dag Inge Aarhus, Sjøfartsdirektoratet.

Mangfoldet på Nor-Shipping kan vel være at det ikke bare er et muligheter for å gjøre forretningsavtaler, men altså også muligheter for å drive med politikk. Borgli var ikke den eneste som fartet rundt i de ulike utstillingshallene. Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss besøkte både SEAM og Westcon sine ulike utstillinger, om ikke flere lokale, foruten å delta på nevnte toppledermøte i regi av Maritimt Forum.

Marianne Sivertsen Næss i samtale med Arne Matre på Westcon sin utstilling. Foto hentet fra Westcons oppslag på LinkedIn.

Ellers har mangfoldet med å gjøre at mange tungemål høres, men også at «blå-dressens» uniformerende og konforme regime tidvis brytes av mer uformelt samvær, ikke minst under DNV sitt ikoniske BBQ-party på Høvik. Her byr verdens største klassifikasjonsselskap blant annet på det som for anledningen må kunne sies å være verdens beste maritime amatør-band, i vår omtale «The Nor-Shipping band».

Folksomt på DNVs BBQ-party. Foto SMe.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

NOR åpnet nybygg i Singapore

Neste
Neste

Godt marked i Nordsjøen