Stad skipstunnel er vedtatt -og vi fikk være tilstede

Noen av de mange som har bidratt til “slaget om Stad” fremst fra v: Harry Valderhaug (Krf), Anne Kristine Linnestad (H) Britt Giske Andersen, Maritimt Forum Nordvest, Monica Molvær, (H), Linn Therese Skår Hosteland, Kystrederiene, Judith Margrethe Kvåle, ordfører Stad kommune, Bjørn Lødemel, Sogn og Fjordane Næringsforening, Geir Inge Lien, (SP) Jørgen H. Kristiansen (Krf) og Tommy Sperre, Næringsforeninga. Bakerst fra v: Paul Sindre Vedeld, ordfører Vanylven kommune, Andreas Christian Nørve, Kommunedirektør Vanylven, Elisabeth Hatlenes, Fjordane, Fjordane regionråd, Erling Sande (SP), Sverre Øvrelid Steen, Sunnmøre regionråd,

Historisk øyeblikk da Stad skipstunnel ble endelig vedtatt i Stortinget 19. juni 2026. En kamp over flere ti-år er over og vi kan glede oss over at Stad skipstunnel ikke lenger er historie, men fremtid.

Det var stort for mange da vedtaket endelig var gjort. Innsatsgruppen “Slaget om Stad” var spesielt invitert til å være til stede i Stortinget den dagen, med både kake, flagg og bobler fra Nordfjord.

En lagseier med veldig mange involverte

I fjor begynte ballen om Stad igjen å rulle. En sak som Maritimt Forum Nordvest har engasjert seg for hele veien, men som vi ikke hadde hatt noen konkrete politiske løp på i nyere tid. Nå skulle motkrefter (folk-som-ikke-bor-på-kysten-eller-jobber-på-sjøen) kalle politikken som tikker av bokser innen kyst, beredskap, forsyningssikkerhet, leveransetid, gods fra vei til sjø - for et sløseriprosjekt. En betegnelse som setter deg i litt politisk sjakk matt, men som samtidig satte fyr i engasjementet igjen.

Vi bestemte oss for å engasjere oss for alvor. Her skulle alt være prøvd. Og ryker det så skal vi hvert fall stå på riktig side av historien, og kunnskap og respekt for uenigheter skulle være våpenet.

Det gjør vi nå. Og historien er at takket være tålmodige ildsjeler over flere tiår, takket være næringsliv som har mobilisert bare en gang til, og en gang til, og en gang til, takket være lokalpolitikere som ikke har gitt opp - og takket være innsatsgruppa bak Slaget om Stad, som vi i Maritimt Forum Nordvest har fått være en del av, så ble det seier.


Denne gangen var det næringslivet gjennom sine interesseorganisasjoners felles innsats, med ingrediensene taktikk, nøkternhet og saklighet, som vant frem.

«Denne kampen har vist at det nytter å engasjere seg og ikke minst, at kunnskap og respekt er makt»
— Britt Giske Andersen, seniorrådgiver Maritimt Forum Nordvest

Massiv mobilisering fra kysten førte frem

Det å jobbe med politikk betyr ofte tålmodighet, lange løp, og oftere "kampsak" enn "stormende jubel". Takk til alle som har mobilisert, bidratt og stått i prosessen i alle disse årene! Endelig ble det seier!

Takk til alle politiske parti, fra lokalt, fylke og nasjonalt! Dette har vært levende folkestyre i praksis.

Og ikke minst, takk til regjering og koalisjon for at dere hørte på kysten og tok vakten som våre fremste folkevalgte.

Innsatsgruppa “Slaget om Stad” takker Mørebenken for godt lagarbeid. Her representert ved Frank Sve (Frp), Åse Kristin Ask Bakke (Ap), Geir Inge Lien (Sp) Monica Molvær (H) og Harry Valderhaug (Krf)

Forrige
Forrige

Nytt medlem: Lyse Agon

Neste
Neste

Sveler, strategi og statssekretær Even Sagebakken