Ordførere sammen om verftsopprop
Rem Offshore bygger et Energy Subsea Construction fartøy ved Myklebust Verft i disse dager. Fartøyet vil være det første av sitt salg som kan utføre tyngre konstruksjonsarbeid innenfor både havvind og subsea med netto nullutslipp. Rederiet er kjent for å satse norsk, men frykter at konkurransen internasjonalt nå er blitt så stor at det blir vanskelig å gjøre dette i fremtiden
Norge har lange tradisjoner for skipsbygging, ombygging og vedlikehold. Norske verft har vært kjent for sin leveransesikkerhet og høye kvalitet. I kjølvannet av norsk verftsindustri har det bygget seg opp en leverandørindustri som utvikler verdensledende teknologi, og som gjør Norge til en av verdens mest komplette maritime nasjoner.
Likevel ringer alarmklokkene, og nå ber en rekke ordførere om oppmerksomheten
Denne uken kunne vi lese at alarmklokkene uler, og at et norsk rederi kjent for sine ambisjoner om å bygge i Norge - frykter at de har kontrahert sitt siste norske fartøy. Det bør få flere enn næringen selv til å stoppe opp.
«Dette handler ikke bare om enkeltkontrakter. Dette handler om arbeidsplasser, teknologiutvikling, beredskap, eksportinntekter og levende kystsamfunn»
Å sikre verftsindustriens konkurransekraft er strategisk viktig
I Verdiskapingsrapporten til Maritimt Forum kunne man lese at i 2024 økte omsetningen ved norske skipsverft med 29 prosent, langt over det som ble anslått året før. Eksporten fra verftsindustrien er anslått å øke fra 11 milliarder kroner i 2024 til over 17 milliarder i 2025, og målt i størrelse og kompleksitet er nesten 56 prosent av skipene som leveres i 2025 bestilt av utenlandske eiere. At norske verft har stor betydning både nasjonalt og internasjonalt er det ingen tvil om.
Flere land rundt oss har forstått at verftsindustrien er strategisk viktig, og har innført politikk deretter. Den internasjonale konkurransen blir stadig tøffere. Kina tar stadig større markedsandeler i segmenter som lenge har vært norske spesialiteter, som offshorefartøy og brønnbåter. Når slike kontrakter flyttes ut, mister vi ikke bare byggingen av ett fartøy. Vi risikerer å svekke hele verdikjeden rundt.
«For hvert skip som bygges i Norge, aktiveres et omfattende nettverk av leverandører, underleverandører, designmiljøer, utstyrsprodusenter, tjenesteleverandører og fagarbeidere. Det er dette samspillet som gjør den norske maritime klyngen unik. Svekkes ett ledd, svekkes også helheten.»
Fra v. Stian Skorgen Scheide, Marianne Sivertsen Næss, Hans Jørgen Fedog. Foto: Ole-Ottar Thorup Høgstavoll/Vikebladet
Nå har 21 ordførere gått sammen om et opprop om at Norge trenger en offensiv verftspolitikk. Og initiativtakeren bak det hele, Stian Skorgen Scheide - ordfører i Ulstein Kommune, fikk overrekt initiativet til Fiskeri- og Havministeren ved Green Yard Kleven tidligere denne uken.
I oppropet peker ordførerne på at stadig flere skipskontrakter går ut av landet, samtidig som man snakker om beredskap i alle anledninger - bare ikke i verftssammenheng. De skriver “Vi kan ikkje snakke om å styrke beredskap, samtidig som stadig større delar av skipsbyggingskapasiteten blir flytta ut av landet.”
I mange maritime kommuner er verftene og leverandørindustrien selve ryggraden i lokalsamfunnet. De bidrar til idrettslag, kulturarenaer, møteplasser, rekruttering og stolthet. Når ordførere nå engasjerer seg, er det fordi de ser hva som står på spill dersom aktiviteten forsvinner.
Det betyr ikke at norske verft skal skjermes fra konkurranse. Norske verft er vant til å konkurrere. Men de må få konkurrere på vilkår som gjør det mulig å vinne. Når andre land bruker finansielle virkemidler, statlige bestillinger og strategisk industripolitikk for å sikre egen verftsindustri, kan ikke Norge lene seg tilbake og tro at markedet alene vil bevare vår posisjon.
Maritimt Forum vil applaudere ordførerene som løfter frem disse problemstillingene. Norge trenger en mer offensiv verftspolitikk, det er viktig ikke bare for verftene - men for hele den maritime verdikjeden

