Rødgrønt flertall og fortsatt Arbeiderparti-regjering. Nå trengs det en helhetlig maritim strategi

Stortingsvalget er over, og Arbeiderpartiet får fornyet tillit til å lede regjeringen. Maritimt Forum gratulerer statsminister Jonas Gahr Støre og det rødgrønne flertallet – og peker på behovet for en ny maritim strategi å navigere etter.

– Norge er en ledende maritim nasjon, men vi står midt i store omstillinger som på sikt kan utfordre vår posisjon. En ny helhetlig strategi vil være nødvendig for å sikre beredskap, grønn omstilling og økt konkurransekraft for norsk maritim næring, sier Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum.

 

Nøkkelen for å lykkes med totalberedskap, forsvarsløftet og akselerering av innovasjon og norsk industri kan ligge i en ny strategi.

 

Større behov enn noen gang for å se helheten

Den siste helhetlige maritime strategien kom i 2015 under Solberg-regjeringen. Siden den gang har både næringslivet og det sikkerhetspolitiske bildet endret seg dramatisk. Solbakken peker på at det nå er større behov enn noen gang for å samle politikkområder som sjøfolk og rederiers rammevilkår, verftenes konkurransekraft, grønn skipsfart, utdanning, rekruttering og totalberedskap i én felles retning.

Nå ønsker vi oss en strategi som politikerne kan navigere etter
— Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum

Den nye regjeringen vil måtte samarbeide bredt på Stortinget for å sikre flertall fra sak til sak. - Vi ser det som en mulighet til å skape en strategi med solid politisk forankring og langsiktige mål, sier hun.

Hun nevner en rekke politikkområder som bør med i strategien, som rammevilkårene for sjøfolk, rederier og verft, økt konkurransekraft, grønn omstilling, maritim utdanning, rekruttering og kompetanse, og trekker særlig frem den maritime næringens rolle i totalberedskapen.

 

Et endret geopolitisk bilde med stadig større oppmerksomhet på sikkhetspolitikken har skapt grobunn for en ny forståelse av den maritime næringens betydning.

 

Nødvendig for Norge og viktig for våre naboer

Maritim totalberedskap handler blant annet om militær og sivil forsyningskapasitet i form av sjøfolk, skip, farleder og havner, i en krise- eller krigssituasjon. Både for Norges del, men også for Sverige og Finland som i tilfelle en krise eller en krig kan se at Østersjøen blir stengt og at forsyningene derfor må komme over norske havner.

- Farled og havner er for små og koordineringen mellom ulike sektorer i den maritime totalberedskapen er for dårlig, så en ny maritim strategi vil absolutt være på sin plass. Ja, en ny sikkerhetspolitisk situasjon gjør en ny maritim strategi helt nødvendig, slår Solbakken fast.


Les også andre saker fra Maritimt Forum:

Forrige
Forrige

YoungShip Haugesund inviterer til høstkonferanse

Neste
Neste

Han er ny CEO i Edda Wind