Aktuelle saker
Filtrer på region:
Filtrer etter tema:
Sterk havvindmanifestasjon på Haugalandet
Som et ledd i at Haugesund vil ta posisjonen som havvindhovedstaden i Norge, møttes en rekke aktører for å diskutere etableringen av et forskningssenter i byen.
Å gi inspirasjon er ledestjernen for Haugesundkonferansen 2023
Det vil du erfare i neste uke, nærmere bestemt den 31. januar og 1. februar. I en tid med bemanningsutfordringer i flåten, energikrise og krig i Europa har programkomiteen for Haugesundkonferansen 2023 likevel valgt å se lyst på det.
Fürstenberg Stott snakker ledelsesstrategier i energiskiftet
Det skjer på Haugesundkonferansen om kort tid. Sofia Fürstenberg Stott driver sitt eget konsultentselskap i Sverige med fokus på dekarboniseringen i skipsfarten.
Maritim Videregående skole Sørlandet får en klasse til fra høsten 2023
Maritim Vgs. Sørlandet fikk sist uke bekreftelse fra Utdanningsdirektoratet at søknad om utvidelse av elevtall med en klasse fra 45 til 60 ble godkjent
– Mange fordeler med norske verft
Olympic-sjef Stig Remøy var veldig bevisst på at rederiets to nye vindskip skulle bygges i Norge.
Taktskifte i havbruk gir utfordringer – tilbake til dieselferger?
Presentasjonene fra møtet i Maritimt Forum Midt-Norge 7. oktober.
Uten sjøfolk stopper Norge…
I dag er det stor mangel på norske sjøfolk. Alt fra matroser, skipsmotormekanikere til maskinsjefer og kapteiner. Dette så vi konsekvensen av i sommer når ferger måtte innstille på grunn av mannskapsmangel.
NORTHERN LIGHTS – En del av regjeringens Langskip-prosjekt
Her finner du foredragene fra møtet i MFMN 3. oktober 2022.
Enova: – Kan ikke støtte verft og leverandører
Verft og leverandører til skip bidrar til mye ny teknologi for å kutte utslipp og redusere energibehov. Men det er i dag bare rederier som tar i bruk teknologien som får Enova-støtte. – Ikke i vårt mandat, svarer Enova.
Samskip bygger hydrogendreven containerskip i samarbeid med Ocean Infinity
ENOVA støtte på kr. 150 mill. til to 130 meter containerskip
Sommeravslutning på Pirsenteret
Her finner du presentasjonene fra sommeravslutningen i Maritimt Forum Midt-Norge den 13. juni.
Kommentar: En anerkjennelse til Siri Christiansen
Mye har forandret seg på 100 år. En gang kunne Haugesund kommune bygge en lærerbolig som senere ble redervilla.
Gard Ueland gjenvalgt som styreleder i Maritimt Forum Midt-Norge
Gard Ueland, Kongsberg Seatex, ble i likhet med det øvrige styret gjenvalgt på årsmøtet 2. mai.
Havvind i motvind?
Gode innlegg og stort engasjement preget møtet i Maritimt Forum, 7. mars 2022 – og skreien etterpå var heller ikke å forakte!
Bare Petrolium er større
En av utfordringene for havbruksnæringen er den politiske forestillingen om at næringens bidrag til verdiskaping og sysselsetting ikke står i noe forhold til de store inntektene som går til eierne, framholder Tor Husjord.
Gamle redervillaer i Haugesund
Øistein Torgersen var ikke blant de største i skipsfarten, men hadde til salt i grøten. Kong Sigurds gate 11 er et uttrykk for dette.
Gamle redervillaer, … på Bømlo
Ja, denne gangen på Bømlo, ikke i Haugesund, for «Karlsminde» er en redervilla i Mosterhamn, eller i alle fall en villa med en maritim historie lengre tilbake i tid enn noe hus i sildabyen.
Gamle redervillaer i Haugesund
Grønhauggata 11 er ingen redervilla, men overrettssakfører Gabriel Faye var like fullt sekretær for Haugesund Rederiforening i samfulle 35 år.
Gamle redervillaer i Haugesund, … eller var det lærerboliger?
Mye har forandret seg på 100 år. En gang kunne Haugesund kommune bygge en lærerbolig som senere ble redervilla.
Gamle redervillaer i Haugesund
Få vil forbinde den gamle hovedbygningen på Vibrandsøy med en gammel redervilla, men tilsvarende få bygg fortjener likevel så sterkt en slik betegnelse.
Har du noen gang stusset på et maritimt begrep? Vi lager verdens enkleste forklaringer på litt vanskelige begreper.

154
Maritim næring står for en verdiskaping på 154 milliarder kroner i året.
85 000
85 000 mennesker arbeider i maritim næring i Norge.
451
Maritim næring har en omsetning på 451 milliarder kroner.